Opvolgen en begeleiden in talentontwikkeling

Talent moet je koesteren, daarvan is Janssen overtuigd. Het bedrijf steekt veel energie in het aantrekken van talenten, maar zorgt er ook voor dat medewerkers hun talenten kunnen blijven benutten en ontwikkelen.
Opleidingen
Janssen besteedt veel aandacht aan opleidingsmogelijkheden voor de medewerkers. Niet alleen omdat het een innovatief kennisbedrijf is en tot een van de meest gereguleerde en gecontroleerde bedrijfssectoren behoort, maar vooral ook vanuit het besef dat juist de medewerkers het bedrijf succesvol maken.
Het opleidingenaanbod bestrijkt derhalve alle domeinen: veiligheid, compliance, informatica, interpersoonlijke vaardigheden, management en leiderschap. Uiteraard ontbreken ook alle functiegebonden trainingen niet, die via verschillende leervormen (e-learning, klassikaal, on the job) worden aangereikt.
In 2013 volgde iedere Janssen-medewerker gemiddeld 29 uren opleiding. Dat kwam neer op 130.712 opleidingsuren in totaal. Aldus investeerde Janssen 8.978.941 euro in de opleiding van zijn medewerkers, of een investering van 1988 euro per medewerker.

Nieuwkomers krijgen logischerwijze meer opleiding. Al blijft Janssen alle medewerkers in alle loopbaanfasen stimuleren om hun loopbaan actief vorm te geven, onder meer door opleiding te volgen. Het grootste aandeel in de opleidingsinspanningen gaat naar trainingen op het gebied van preventie, compliance en veiligheid. Deze thema’s zijn zeer belangrijk voor Janssen. De zorg voor de eigen medewerkers komt concreet tot uiting in trainingen omtrent welzijn, zoals het EFPIL- en RAPSY-programma.
-
tot 25
-
26 - 35
-
36 - 45
-
boven 45
Talent Fit Center
In 2013 richtte Janssen het Talent Fit Center op om medewerkers die op zoek zijn naar nieuwe loopbaanuitdagingen te begeleiden. Janssen-medewerkers kunnen daar onder meer terecht voor advies, loopbaancoaching, workshops en teamactiviteiten in het teken van talentontwikkeling. Het Talent Fit Center werkt zowel met interne als externe loopbaancoaches.

Werkplekleren

Janssen heeft samen met de Artesis Plantijn Hogeschool een pilootproject ‘Werkplekleren’ opgestart. Dat biedt studenten de kans om lange stages in de chemische sector te doorlopen. Deze stages bij Janssen duren 9 maanden in plaats van de gebruikelijke 3 tot 4 maanden die Belgische studenten doorlopen tijdens een academiejaar.
De lange stage biedt een meerwaarde voor de student en het bedrijf. Het project werd enthousiast onthaald en resulteerde in een plan om het vernieuwde stageconcept ook uit te rollen naar andere bedrijven en scholen.
Integer handelen
Johnson & Johnson (J&J)-bedrijven staan wereldwijd bekend om de waarden die gehanteerd worden bij de ontwikkeling van innovatieve en dikwijls levensreddende geneesmiddelen voor patiënten. Ons Credo, de J&J Policy on Business Conduct en de J&J Health Care Business Integrity Guide benadrukken het engagement dat de patiënten op de eerste plaats komen. En dat alles wat het bedrijf en zijn medewerkers doen, overeenstemt met de wetten en regels in de verschillende landen en markten waar ze actief zijn.
Janssen-medewerkers die in contact komen met zorgverstrekkers en met overheden, moeten zich houden aan de principes in de Health Care Business Integrity (HCBI) Guide. Die focust op:
- legale promotie van gereguleerde producten;
- naleving (compliance) van de gezondheidszorg- en anti-corruptiewetgeving, regelingen en industriële codes;
- geen beïnvloeding van medische en overheidsbeslissingen op basis van verkeerde, onvolledige of onduidelijke informatie.


Het gaat hierbij om integer handelen. Concreet gaat het onder meer om de ondersteuning van onderzoek, adviesverlening door artsen, medische opleiding, artsenbezoeken, bedrijfsbezoeken, communicatie, geschenken, onderzoeksbeurzen en wetenschappelijke bijeenkomsten.
Deze principes zijn consistent met de verantwoordelijkheden en waarden zoals die gedefinieerd zijn in Ons Credo en de J&J Policy on Business Conduct. Ze zijn essentieel voor de effectiviteit van het complianceprogramma.
Belangrijk in het kader van compliance zijn de Health Care Compliance (HCC)-trainingen, die focussen op het kennen van de regels in verband met stakeholdercontacten. Het Benelux HCC-team ontwikkelde een interactief 'serious game' rond Health Care Compliance. Dit spel laat de spelers een realistisch HCC-scenario, inclusief bijkomende dilemma’s, ervaren. De keuzes die de speler maakt, hebben een invloed op de uitkomst van het spel. Janssen wil met het spel de discussie openen over de zogenaamde ‘grijze zones’ in HCC-situaties en de manier waarop medewerkers daarmee omgaan.