Duurzaamheidsdoelstellingen

Duurzaam ondernemen heeft een milieuluik, een sociaal luik en een economisch luik. Die 3 aspecten moeten elkaar versterken. Elk initiatief dat Janssen inzake duurzaamheid ontwikkelt, moet een positieve impact hebben op meer dan 1 van die 3 luiken.
Healthy Future 2015 verwoordt de duurzaamheidsstrategie (2010-2015) van het moederbedrijf Johnson & Johnson (J&J) en geldt voor alle J&J-bedrijven. De strategie omvat de doelstellingen inzake ‘corporate citizenship’ en de engagementen qua duurzaamheid op de 6 terreinen (hieronder in rood). Aanvullend op deze globale doelstellingen heeft Janssen in België diverse richtlijnen geformuleerd om te voldoen aan de specifieke lokale noden en accenten op het vlak van duurzaamheid (hieronder in groen).
Het gehele pakket aan doelstellingen vormt een grondige basis voor de juiste acties rond onze prioriteiten in duurzaamheid.

Klik hier wanneer u meer wil weten over deze J&J-doelstellingen.
De 6 terreinen waar Johnson & Johnson en Janssen op focussen
1. Betaalbare toegang tot medicijnen
Dit omvat tevens het aangaan van Onderzoek & Ontwikkeling-partnerschappen om onderzoek te kunnen verrichten op verwaarloosde ziekte-domeinen.

Voorbeelden hiervan zijn de in 2013 opgerichte Janssen Global Public Health-groep en het Global Access & Partnerships Program (GAPP).
2. Duurzaamheid van onze leveranciers
Ook voor externe leveranciers bestaan er duidelijke doelstellingen, zoals:

Alle prioritaire leveranciers hebben 2 of meer publiek gerapporteerde duurzaamheidsdoelstellingen

Alle palmolie en palmolie-derivaten komen van gekwalificeerde duurzame bronnen
3. Gezondheid, veiligheid en engagement van de medewerkers
Voor de Janssen in België is dit specifiek vertaald naar:

Het Huis van Werkvermogen-concept voor het personeelsbeleid

Veiligheidsdoelstellingen, zoals uitrol van een veilig gedrag-programma
4. Globale gezondheidspromotie en verantwoordelijkheid voor de samenleving
Er bestaan diverse initiatieven en programma’s om deze doelstellingen te realiseren, bijvoorbeeld:

80% van de medewerkers globaal overtuigen hun gezondheidsprofiel in te vullen.
Janssen in België vertaalde deze doelstellingen verder naar:

Actieve gezondheidspromotie aan alle medewerkers
Uitrol RAPSY programma ( psychosociaal welzijn)

Stimuleren van de studiekeuze voor wetenschappelijke richtingen Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM)

Ontwikkelen van een nieuw geïntegreerd Corporate Social Responsibility-beleid voor België om een impactvolle en duurzame bijdrage te leveren aan het oplossen van grote maatschappelijke noden.
5. Bescherming van onze planeet
Dit omvat zowel de reductie van de operationele impact, alsook de ambitie om meer duurzamere producten te creëren.

20% absolute reductie CO2-emissies tegen 2020

Eigen groene energie productie: 50 megawatt (MW)

Voor Janssen België is dit vertaald naar 5MW

10% absolute reductie van totale afvalbergverwijdering en waterverbruik

20% reductie van de CO2-uitstoot per mijl van het wagenpark

Voor Janssen België is dit vertaald naar CO2-uitstoot van 99 gram/kilometer tegen 2017

Ontwikkeling duurzaam mobiliteitsplan voor Janssen-Campus in België met focus op woon-werkverkeer (opstart 2014)

Duurzaamheid verbeteren van de producten en de verpakkingen door 10 Earthwards®-erkenningen te bekomen

Uitvoeren strategisch plan ‘Farmaceutische stoffen in het leefmilieu’
6. Transparantie en externe samenwerking
Kennis delen en samenwerken behoren tot de kern van onze aanpak.

Op internationaal vlak bestaan er diverse samenwerkingsverbanden

Janssen België betrekt stakeholders actief in zijn beleid en gaat actief op zoek naar externe samenwerkingsverbanden

Janssen België verhoogt zijn transparantie door het jaarlijks publiceren van een Verslag aan de Samenleving volgens Global Reporting Initiative (GRI)-richtlijnen