Therapietrouw met mobiele telefoon

TAMA, of Treatment Advice by Mobile Alerts, biedt hiv/aids-patiënten in India de mogelijkheid om via hun mobiele telefoon herinneringsberichten te ontvangen om hun medicatie in te nemen, gezondheidstips te krijgen, te interageren en afspraken te maken met hun arts/ziekenhuis.
In 2009 ontstond tussen Janssen-onderzoekers een discussie over de vraag waarom, ondanks de beschikbaarheid van effectieve geneesmiddelen, hiv/aidspatiënten in ontwikkelingslanden nog al te vaak sterven aan de gevolgen van hun ziekte. De zoektocht naar een passend antwoord leidde tot het Project UNITE, een consortium tussen Janssen en enkele externe partners, zoals de Grameen Foundation, het Indian Institute of Technology, de Bill & Melinda Gates Foundation, het Johns Hopkins Center for Clinical Global Health Education en tien aidsklinieken in India.

UNITE liet gedetailleerde gedragsstudies uitvoeren om een beter inzicht te krijgen in de levensstijl van de hiv/aidspatiënten in India. Deze studies toonden onder meer aan dat de patiënten gestigmatiseerd worden omwille van het taboe rond hiv/aids en dat de enorme afstanden naar de kliniek een ernstig probleem vormen.

Op basis van deze bevindingen heeft het UNITE-consortium het technologieplatform TAMA ontwikkeld, dat de toegang tot gepaste zorg vergemakkelijkt door gebruik te maken van mobiele telefoons. Het TAMA-platform vervolledigt de diensten die klinieken en artsen al aanbieden. De TAMA-diensten zijn overal en altijd ter beschikking voor de hiv/aidspatiënten, waardoor hun therapietrouw en de behandelingsresultaten verbeteren. Na een pilootstudie in 6 klinieken in India volgt een gerandomiseerde klinische studie om de impact van TAMA op de klinische resultaten en therapietrouw na te gaan.