In de hedendaagse bedrijfsvoering zijn reputatie en vertrouwen belangrijke onderdelen. Geen enkel bedrijf kan er nog omheen om richtlijnen en procedures op te stellen en om zich ervan te verzekeren dat de wet- en regelgeving correct worden nageleefd. De gangbare term die daarvoor wordt gebruikt, is compliance. Dit sluit goed aan bij de kernwaarden en normen van Johnson & Johnson, zoals die verwoord staan in Ons Credo.

Verantwoordelijke marketing & communicatie is daar een inherent onderdeel van. Ons Credo, maar ook de deontologische codes van pharma.be (de Algemene Vereniging van de Geneesmiddelenindustrie in België), de Mdeon-richtlijnen (Mdeon is het gemeenschappelijk deontologisch platform, samengesteld uit verenigingen van artsen, apothekers, dierenartsen, tandartsen, verpleegkundigen, de farmaceutische industrie en de industrie van de medische hulpmiddelen) en de Belgische wetgevingen hieromtrent vormen de basis.

Praktisch vertaalt zich dat in de verantwoordelijkheid die het bedrijf heeft inzake het adequaat opleiden en continu vormen van zijn medewerkers, zodat ten allen tijde op een verantwoorde en ethische manier gecommuniceerd wordt en de interacties met artsen, patiënten, het algemeen publiek en andere betrokken partijen op een correcte wijze plaatsvinden.

Alle promotiemateriaal wordt met de hoogste nauwkeurigheid opgesteld, zodat het steeds in lijn is met de geldende regel- en wetgeving, maar ook de huidige stand van de wetenschap weersiegelt.

Als bedrijf nemen we ook onze verantwoordelijkheid op bij de navorming van artsen en apothekers rond onze geneesmiddelen en de therapeutische domeinen waarop we actief zijn. We willen enkel navormingen aanbieden van hoge kwaliteit. Sinds 2011 doen we dat in de Benelux onder de noemer Janssen Academy. Janssen Academy heeft tot doel hoogwaardige medisch-wetenschappelijke navormingen aan te bieden in samenwerking met de medische doelgroepen en andere relevante partijen. In 2012 faciliteerde de Janssen Academy de deelname van 834  artsen aan medisch-wetenschappelijke navormingen verspreid over 121 educatieve evenementen (congressen en symposia).

Doc_man_document_gang.jpg

Negatieve gebeurtenissen 2013

Janssen kreeg in 2013 te maken met enkele negatieve gebeurtenissen.  Het bedrijf werkt aan een open en transparante communicatie en vindt het essentieel om ook over deze gebeurtenissen te communiceren en rapporteren.

De volgende 2 gebeurtenissen verschenen in 2013 in de nationale en internationale media.

Boete van Europese Commissie

Tussen 2005 en eind 2006 sloot Janssen-Cilag bv, de Nederlandse vestiging van Janssen Benelux, een co-promotieovereenkomst met Sandoz in Nederland omtrent de marketing van de DUROGESIC®-matrixpleister. De Europese Commissie oordeelde dat de overeenkomst competitievervalsend was en daarom in strijd met het Europese mededingingsrecht. Als gevolg daarvan werden Janssen en Sandoz veroordeeld tot  een boete van meer dan 16 miljoen euro, waarvan bijna 10,8 miljoen euro voor Janssen en bijna 5,5 miljoen euro voor Sandoz . Janssen ging niet in beroep tegen deze beslissing.


“Wij nemen de verantwoordelijkheid voor onze daden en wij erkennen dat wij niet hebben beantwoord aan de hoge verwachtingen van onze patiënten en andere partners in de gezondheidszorg. Wij betreuren dat door deze co-promotie het zorgstelsel niet heeft kunnen profiteren van lagere generische prijzen gedurende deze periode”, zegt Sonja Willems, Managing Director van Janssen-Cilag NV sinds 2012.

Het bedrijf is in gesprek met de betrokken stakeholders  om de situatie recht te zetten. Janssen heeft daarnaast richtlijnen en interne bewustmakings- en opleidingsprogramma’s aangescherpt om te voorkomen dat dit soort situaties zich opnieuw zou voordoen.

Miljardenschikking in VS

Het moederbedrijf Johnson & Johnson (J&J) en Janssen kwamen in 2013 een schikking van 2,2 miljard dollar (1,6 miljard euro) overeen met de Amerikaanse overheid en besloten daarmee diverse rechtszaken in de VS rond de onrechtmatige marketingactiviteiten voor enkele geneesmiddelen.

Na onderzoeken van de Amerikaanse geneesmiddelenautoriteit FDA (Food and Drug Administration) werd Johnson & Johnson ervan beschuldigd de geneesmiddelen te promoten voor aandoeningen waarvoor ze niet waren goedgekeurd. Ook zou het bedrijf artsen en apothekers hebben betaald om de producten voor te schrijven.

Als onderdeel van de schikking heeft Janssen zich schuldig verklaard aan een enkele overtreding van de Food, Drug and Cosmetic Act vanwege vroegere promotionele activiteiten voor Risperdal. Hiermee was een boete van ………. dollar (……..euro) gemoeid. Het bedrijf onderstreept dat het verder alle beschuldigingen ontkent en dat de schikking geen bekentenis is van schuld of wangedrag.

“We hebben ingewikkelde juridische kwesties beëindigd die meer dan een decennium voortduurden. Deze oplossing stelt ons in staat om verder te gaan en te blijven focussen op het ontwikkelen van innovatieve oplossingen die de gezondheid en het welzijn van patiënten wereldwijd verbeteren en versterken”, aldus Michael Ullmann, General Counsel van Johnson & Johnson. “We blijven toegewijd samenwerken met de FDA en andere regelgevende instanties om meer transparantie te kunnen waarborgen met betrekking tot de door de industrie gehanteerde praktijken en normen.”

 Als onderdeel van de regeling onderschrijven Janssen en Johnson & Johnson een 5 jaar durende Corporate Integrity Agreement (CIA) met de Amerikaanse overheid. Johnson & Johnson heeft reeds sterke compliance programma’s die voortdurend worden verscherpt. De overeengekomen CIA komt grotendeels overeen met deze programma’s en weerspiegelt de verbintenis van het bedrijf om in alles integer te handelen.

Thema: Economische duurzaamheid

Janssen is ervan overtuigd dat sterke bedrijfsresultaten, correcte beleidsvoering en gefocuste activiteiten de weg vormen naar economische duurzaamheid. 

Janssen moet zich constant heruitvinden om het hoofd te bieden aan de structurele en economische veranderingen die zijn omgeving beïnvloeden. Daarom zet Janssen in op het aangaan van partnerschappen in een open innovatiemodel en op het continu bijsturen van zijn kostencompetitiviteit door enkel geneesmiddelen met een hoge therapeutische toegevoegde waarde te ontwikkelen. 

Dit betekent voor Janssen: gefocust en leidinggevend zijn in Onderzoek & Ontwikkeling en efficiënt en vooruitstrevend in Productie om nieuwe therapeutische oplossingen sneller en goedkoper tot bij de patiënten te brengen en een groeistrategie te implementeren om op al deze terreinen te kunnen blijven investeren.